- 14062017
De dag dat de wereld onder mijn voeten vandaan
werd getrapt. Ik heb kanker.
Baarmoederhalskanker om precies te zijn, geen
voorstadium, gewoon dikke vette kanker. Hoe dan? Waarom ik? Waarom? Hoe
ging ik dit aan mijn ouders vertellen?
Ohja, en ook 10 weken zwanger - want tenslotte
kwam ik in het ziekenhuis terecht na een onverwachte positieve
zwangerschapstest. Mijn kleine wondertje heeft mijn leven gered, en ik
zou het zijne of hare redden!
Leven en dood groeien naast elkaar in mijn
lichaam. Het mooiste en meest verschrikkelijke nieuws op dezelfde dag. In het
ziekenhuis in Delft liet de arts al snel blijken dat deze zwangerschap de
enige zou zijn, en ik het dus maar zou moeten uitzingen met chemo.
Meteen de
volgende dag was er een afspraak gemaakt bij het LUMC met dokter Cor. Dokter
Cor vertelde mij vrij snel dat dit baby'tje niet het baby'tje is wat ze gingen
redden (oh huh?) maar hij en het team van artsen zouden als alle omstandigheden
goed zijn een baarmoederbesparende operatie kunnen doen, voor vrouwen met een
kinderwens - en die was wel duidelijk! Wat? Fantastisch, ik zou nog zwanger
kunnen worden en ons eigen baby'tje kunnen dragen.
Eerst zou in de
komende week een MRI scan worden gemaakt om te kijken of het was uitgezaaid in
te bekkenlymfen - kans: 15-20% - en een onderzoek onder narcose worden gedaan
om de exacte grootte van de tumor te bekijken en of de ingang vagina en
baarmoeder nog schoon waren. De zon scheen weer volop in mijn hoofd.
Doodsangsten had ik voor de MRI scan - was
natuurlijk een eitje achteraf. En nog veel banger was ik voor de narcose maar
vooral infuus. HA, ik lach me rot...heerlijk was die narcose - in weken had ik
niet zo zorgeloos en lekker geslapen. Ik kon de wereld aan - ik voelde me
fantastisch en zo ongelooflijk stoer...
...BAM, dokter Cor komt aan mijn ziekenhuis bed
met slecht nieuws; de tumor is al 5 cm en nog slechter nieuws er zijn twee
verdikte lymfeklieren op de MRI gevonden dus het is uitgezaaid.
Klote, kut, godverdomme...dat waren de woorden
die ik kon uitbrengen.
De enige behandeling die mij nu nog ging genezen
was chemo en bestraling. Ik zou officieel een kankerpatiënt worden.
Hoe dan? Waarom ik? Waarom? Hoe ging ik dit aan
mijn ouders vertellen?
Later word ik moeder/beroemd
Ik weet al mijn hele leven dat ik zeldzaam ben,
ik ben Sanne Dietz en er is er maar een zoals ik. Ik kom altijd in de raarste
situaties terecht - story of my life. Maar na dit nieuws stortte het kleine
stukje wereld wat ik nog had compleet in. Ik wil niet langer meer in het kleinste
percentage groep zitten. Kanker alleen was al genoeg. Nu was mijn kinderwens
ook naar de knoppen - en mijn gezondheid een stukje meer in gevaar. Ik ben
bang.
Vroeger als ik in een vriendenboekje schreef,
was er altijd de vraag 'Later word ik...'.
Mijn standaard antwoord was dan 'moeder'. Iets
later veranderde dat in 'beroemd'.
Mijn hemel, moeder was ineens heel klein
geworden, ik zal een draagmoeder moeten vinden...
Beroemd daarentegen, ja dat zou nog wel eens
moeten lukken. Mijn ziekte is vrij zeldzaam, omdat dit vaak in een vroeg
stadium te tackelen is. Bij mij echter niet omdat de huisarts onvergeeflijke
fouten heeft gemaakt, maar daarover later meer. Mijn ziekte is dus zeldzaam,
maar zwanger worden (tussen jou en mij, dit was one lucky shot) met zo'n
gigantische tumor, dat hadden ze nog niet meegemaakt. Ik zou nummer 5 zijn van
zwangere vrouwen met baarmoederhalskanker die in LUMC een baarmoederbesparende
operatie zouden krijgen...Ik heb die andere vier vrouwen dus nu al verslagen
door nog een stukje extra speciaal te zijn met uitzaaiingen te hebben in mijn
lymfeklieren.
Verdomme, waarom? Hoe krijg ik dit voor elkaar?
Ik wil niet (meer) speciaal zijn. Ik wil leven.
En gezond zijn. Ik wil terug in de tijd...
Ik wil hier niet aan mee doen, maar het moet.
Ik heb niets te willen...
Mijn kindje
Of eigenlijk - ons kindje. Rick en ik waren zo
blij, we werden ouders. Om ons heen vliegen de babies je om de oren. We hadden
'het gesprek' gehad tijdens een vakantie in Sri Lanka, dat we het
misschien ook maar eens moesten proberen. Na de zomer hadden we afgesproken -
en in de tussentijd dan gewoon oefenen. Ik was wel al gestopt met de pil in
september, omdat ik de hormonen zat was. Condooms waren dus onze vriend (en
tegelijkertijd vijand). Één lui avondje, dat we geen zin hadden om condoom te
pakken, één keertje. Hoe groot was die kans? Sommige vrienden deden er al jaren
over.
Al vrij snel voelde ik me raar - ik informeerde
al een paar vrienden dat ik dacht dat ik zwanger was. Maar het was te vroeg
voor een test, en misschien wilde ik het stiekem te graag? Toen ik drie dagen
over tijd was deed ik maar een test (dag voor Koningsdag - moest toch weten of
ik mijn kop eraf kon schroeven of niet) maar die was negatief. Ach, beetje
verdrietig - maar he, we zouden pas voor het echie proberen na de zomer. Mijn
kop is er driedubbeldwars afgeschroefd de dag erna...
Nog geen week later word ik 's nachts wakker met
een soort signaal dat ik naar de wc moest, eenmaal daar verloor ik ineens heel
veel bloed. Wow, dit was raar? Dit was geen ongesteldheid - ik was ook nog
steeds niet ongesteld geworden...
Huisartsenpost gebeld en twee uur later wilde ze
me zien. Urinemonster ingeleverd. "Mevrouw, u bent gewoon zwanger"
Wat? Nee!
Huh? Hoe dan?
En die bloeding dan?
Het hoefde allemaal niets te betekenen. Het
bloed was zuiver en in mijn urine zat geen bloed, dus het was een goed teken.
Ik zou de volgende dag even naar mijn eigen huisarts moeten gaan voor een
termijn echo. Ok...helemaal verdwaasd en verloren fietste ik naar huis om aan
Rick te vertellen dat we een kindje zouden krijgen. Ik vond het idee om zwanger
te zijn heel leuk...Rick was wat voorzichtiger, want wat was al dat bloed
tenslotte? Hoe dan ook was het pas vroeg in de zwangerschap dus we moesten het
zoiezo stil houden. Samen deden we een dutje op de bank tot ik een paar uur
later pijnlijk wakker werd met gigantische buikkrampen. Rennend ging ik naar de
wc, daar storte ik in. Zo. Veel. Bloed. En stukken, stukken die ik nog nooit
had gezien, en het bloeden stopte niet. Ik heb de deur op slot gedaan en heel
hard gehuild. Waren dit hormonen? Of gewoon schrik? Schreeuwend door de wc-deur
riep ik naar Rick dat hij nu meteen naar Jumbo moest om maandverband te kopen,
want ik wilde geen seconde langer op de wc blijven.
De volgende dag naar de huisarts gegaan voor een
echo, maarja, dat was niet meer echt nodig na mijn mening. De huisarts deed ook
geen moeite en zei dat het waarschijnlijk niet eens ingenesteld was en dit bij
heel veel vrouwen gebeurde. Het zwangerschapshormoon kon nog 2 weken in mijn
lichaam zitten...dus kwaaltjes konden even blijven. Ok, verdrietig ging ik weer
naar huis.
Een maand later voelde ik me nog steeds raar.
Moe, zo ontzettend moe, bananen en komkommers roken verrukkelijk en van de rest
werd ik misselijk. Behalve Orangina...En mijn borsten...die groeide ook maar
door.
Ik besloot toch maar nog een keer een test te
doen. Sjonge jonge, ik was niet eens uitgeplast of de test schreeuwde zwanger.
HOE DAN???
Ik denk dat iedere vrouw die ooit zwanger is
geweest begrijpt hoe je je dan voelt. Je kunt niet meer terug, je houdt meteen
van je kindje. En ik dus ook. Mijn kindje. Ons kindje.
En ik kan het leventje van het kindje niet
redden.
Nooit niet.
Liefde voor jou en Rick! Stoere vrouw, stoere blog!
BeantwoordenVerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderen