Doorgaan naar hoofdcontent

Normaal

- Eerst een tussenstand:

Infuus: 5
MRI: 2
PET: 1
Opnames: 1
Bloedprikken: 5
Echo’s: 9
Ziekenhuizen: 4
Chemo: 2
Vruchtwaterpunctie: 1
Aantal weken zwanger: 19

Er is weer een hoop gebeurd in de tussentijd. Zoals je ziet staat de vruchtwaterpunctie erbij. Vond het nog steeds heel spannend - mijn god, heb nog nooit zulke zweethandjes gehad als toen - maar heb de dagen ervoor tegen mezelf gezegd dat Louie gezond was, en ik dit kon. En dat ik er zin in had. HA…trapte er bijna zelf in, maar goed, het gaf met wel de moed om te zeggen: kom maar op. 

Voorafgaand aan de punctie kreeg ik mijn 20-weken echo (bij 18 weken). Niet heel spannend, want dit was al de derde 20-weken echo die we hebben gekregen, maar nu voelde het voor het echie. Louie heeft nog steeds 10 schattige vingers en 10 perfecte teentjes. Die groeien overigens over twee handjes en voetjes even verdeelt. Verder was alles precies zoals het moest zijn.
Even sloeg de twijfel toe, maar natuurlijk ‘wilde’ ik die punctie. Goed, de punctie dus… ik heb niet gekeken; mijn hoofd naar de zijkant gedraaid, ogen dichtgedaan en Rick zijn hand vast gepakt. De arts zei dat het echt maar eventjes duurde. Prima. Kan ik. Kom maar. De naald was niet heul fijn. Vooral door het buikvlies prikken was eventjes pijnlijk. Maar echt maar eventjes. Daarna kwam de echte drama…baby Louie ging in tegenstelling tot andere baby'tjes niet weg van de naald, maar zwom er naartoe. Met als gevolg, dat de naald vacuüm zoog, en er dus geen vruchtwater opgezogen kon worden. Dit gevoel was niet heul fijn dus. Alles duurde langer dan normaal (natuurlijk) maar uiteindelijk kon Louie worden weggejaagd en kon er vruchtwater worden opgezogen. Tijdens en na de punctie deed mn navel pijn, maar toen ik zag waar ze geprikt hadden, was dat niet eens in de buurt van mn navel. Gek he?
Ook hebben we overlegd met de arts, dat we niet alleen syndroom van Down wilde laten onderzoeken, maar uitgebreid onderzoek waarbij elk chromosoompje van Louie word onderzocht en er wordt gekeken naar erfelijke ziektes. Rick en ik moesten dus ook en buisje bloed inleveren.

In het weekend waren er veel vallende sterren te zien. Van zondag op maandag nacht moest ik natuurlijk voor de 2e keer plassen…en toen ik terugliep naar bed, bedacht ik me dat het de sterrennacht was. Ik ben in de tuin op de tafel gaan zitten en heb omhoog gekeken tot ik er 1 zag vallen…tranen rolden over mn wangen van geluk toen ik de eerste zag gaan. En toen de tweede, nieuwe wens..en de derde…Gerustgesteld en tevreden ben ik weer in bed gedoken.

Afgelopen maandag werd ik al gebeld door de allerliefste zuster/verpleegkundige Janny. Janny verteld me dat ze de eerste uitslag heeft van de punctie:  de uitslag was normaal. Louie is normaal. Normaal. Dat woord heb ik al zo lang niet gehoord. Normaal was het altijd ‘afwijkend’. Mijn kleine baby zoon is NORMAAL. De wens van de ster is uitgekomen, ik voel me machtig.
Ook had ik maandag een gesprek met Dokter K, aan de hand van mn bloedwaardes. Ik voelde me sterk en fit, dus maakte mij nergens zorgen over, de chemo de volgende dag ging natuurlijk gewoon door, anders had ik me echt wel ziek gevoeld. Helaas: bloedplaatjes zijn heel erg gedaald. Shit. Heb niets gemerkt. Ook was het nog niets zorgwekkends, maar de chemo wordt niet meer op 100% gegeven, maar 80%. FUCK…even slikken.

Wel mocht ik gister - ja, ik zei echt mocht - mijn tweede chemo. Natuurlijk had ik van te voren weer spanning voor de naald van infuus. Blijft een ding, naalden, maar ik ontkom er ook echt niet meer aan vrees ik. Chemo viel me weer alles mee, behalve dat het 7 uur duurde dit keer. Wel had ik een hele gezellige buurman, die net als ik veel te jong was voor het soort kanker dat ieder van ons had. Schept vreemd genoeg toch een band. 

Ik geloof dat het tij gekeerd is en er alleen nog maar goeie dingen gaan gebeuren de komende tijd. Mijn verjaardag ga ik dus ook gewoon vieren.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Het K-woord

- 14062017 De dag dat de wereld onder mijn voeten vandaan werd getrapt. Ik heb kanker. Baarmoederhalskanker om precies te zijn, geen voorstadium, gewoon dikke vette kanker.  Hoe dan? Waarom ik? Waarom? Hoe ging ik dit aan mijn ouders vertellen? Ohja, en ook 10 weken zwanger - want tenslotte kwam ik in het ziekenhuis terecht na een onverwachte positieve zwangerschapstest.  Mijn kleine wondertje heeft mijn leven gered, en ik zou het zijne of hare redden! 
Leven en dood groeien naast elkaar in mijn lichaam. Het mooiste en meest verschrikkelijke nieuws op dezelfde dag. In het ziekenhuis in Delft liet de arts al snel blijken dat deze zwangerschap de enige zou zijn, en ik het dus maar zou moeten uitzingen met chemo.
Meteen de volgende dag was er een afspraak gemaakt bij het LUMC met dokter Cor. Dokter Cor vertelde mij vrij snel dat dit baby'tje niet het baby'tje is wat ze gingen redden (oh huh?) maar hij en het team van artsen zouden als alle omstandigheden goed zij...

Mijn make-up routine

- Voorheen bestond mijn make-up routine uit: mascara en Vaseline op mn lippen. En sjoeff de deur uit. Of niet eens de mascara; mijn routine is niet Youtube-tutorial waardig dus. Nu is het een stuk uitgebreider, ik moet elke ochtend mijn gezicht erop schminken namelijk. Ik overdrijf nu, heb nog zeker 10 wimpers op elk oog en nog een vorm wenkbrauw. Maar ik hou niet zo heel erg van veranderingen…en dit is een grote verandering voor mij. Dus ik moet ze tekenen. Wie had dat ooit gedacht. En ik zeur nu niet, echt niet. Ik realiseer me hoe verdomd dankbaar ik moet zijn dat ik dus door goede genen vreselijk goede wenkbrauwen en wimpers heb. En een goede huid, en goede lippen…die zijn er gelukkig nog, en krijgen elke dag hun dagelijkse laagje Vaseline. Een maand geleden heb ik deelgenomen aan het make-up cursus voor vrouwen die aan de chemo zaten, of daar net klaar mee waren. Een cursus om je gezicht te leren schminken. Toen had ik nog best wat wimpers en wenkbrauwhaartjes. Flink uitg...

Nog vele jaren

- Afgelopen vrijdag ben ik 31 geworden. Een jaar ouder worden voelde nog nooit zo speciaal eigenlijk. De kadootjes waren liever en doordachter dan ooit. Op Facebook waren er niet zo gek veel openbare berichtjes, maar wel dit jaar voor het eerst wel een aantal privé berichten, met felicitaties en sterke-wensen. Ineens vallen dingen mij op. Zo ook de liedjes of wensen voor een jarige job of jet. “Nog vele jaren” of “lang zal je leven”…typisch. Ik hoop op nog heel veel vele jaren, en dat ik nog lang zal leven. Op mijn verlanglijstje dit jaar stond eigenlijk ook maar 1 ding: genezen. Maar dat is helaas nog niet te koop.  Afgelopen donderdag had ik dé MRI, dé MRI waar ik maandag de uitslag van krijg…mijn laatste paar haren vallen spontaan uit van de stress. Ik krijg dan te horen of de chemo - die ik zo intens haat - überhaupt werkt of niet. Met andere woorden: of ik baby Louie mag uitdragen of niet. Of mijn behandelplan hetzelfde blijft of niet. Raar, heb sinds vandaag toch w...